Czy antykoncepcja hormonalna jest bezpieczna? Fakty i mity

Obalenie mitów, które krążą na temat antykoncepcji, jest ważne dla wielu kobiet, które świadomie podchodzą do macierzyństwa, a także tych, którym lekarz przepisuje preparaty hormonalne w celach terapeutycznych (leczenie endometriozy, zespołu policystycznych jajników i wielu innych chorób kobiecych). Przeczytaj nasze krótkie podsumowanie na temat najbardziej popularnych mitów dotyczących bezpieczeństwa stosowania antykoncepcji hormonalnej.

Niektóre mity dotyczące tabletek mają swoje źródło w badaniach dotyczących preparatów pierwszej generacji (które miały więcej skutków ubocznych), inne są powtarzane na tej samej zasadzie co wszystkie plotki. Dzisiaj wybór preparatów (tabletek, plastrów i zastrzyków) dostępnych na rynku jest ogromny, więc ginekolog może dobrać odpowiedni środek do potrzeb konkretnej pacjentki. Poniżej obalamy cztery najbardziej popularne mity:

1. Antykoncepcja hormonalne powoduje raka – bardzo popularny mit. Niektóre badania faktycznie potwierdzają, że długotrwałe przyjmowanie estrogenów może zwiększać ryzyko nowotworów piersi, wątroby i szyjki macicy. Inne badania jednak ujawniły, że te same hormony zmniejszają ryzyko nowotworów jajnika i trzonu macicy. Co ważne, badania pokazały także, że wśród kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną śmiertelność z powodu tych chorób jest mniejsza niż w grupie, która nigdy nie stosowała tego typu preparatów (choć przyczyną może być częstsze korzystanie z usług medycznych w ogóle).
  2. Antykoncepcja hormonalna wywołuje zakrzepy i zawały – kolejny mit. Faktem jest, że ryzyko chorób zakrzepowo-zatorowych może być rzeczywiście większe u kobiet przyjmujących antykoncepcję hormonalną, które palą papierosy i są po 35. roku życia, a także u kobiet, u których stwierdzono podwyższone ciśnienie tętnicze lub podwyższony poziom cholesterolu. W takich przypadkach należy poinformować lekarza o wszystkich czynnikach podwyższonego ryzyka.
  3. Antykoncepcja hormonalna powoduje bezpłodność – jest to mit, ponieważ hormony znajdujące się w preparatach hormonalnych wywołują jedynie okresowe zatrzymanie owulacji i problemy z zajściem w ciążę. Faktem jest, że antykoncepcja hormonalna wywołuje przejściowe zmiany w gospodarce hormonalnej. Organizm potrzebuje najczęściej kilku miesięcy, by powrócić do poprzedniego stanu.
  4. Antykoncepcja hormonalna powoduje otyłość – badania na ten temat są niejednoznaczne. Niektórzy lekarze uważają, że hormony faktycznie mogą nieco zwiększać łaknienie lub gromadzenie wody w komórkach. Inni twierdzą, że efekt przybierania na wadze może być wywołany rzuceniem palenia wśród kobiet, które zdecydowały się na antykoncepcję hormonalną. W każdym przypadku zalecana jest zdrowa dieta bogata w świeże warzywa i owoce oraz ruch na świeżym powietrzu, a w razie wystąpienia jakichkolwiek skutków ubocznych – kontakt z lekarzem.