Czym jest endometrioza?

Endometrioza znana jest od dawna, jednak do dzisiaj nie udało się określić jej jednoznacznej przyczyny. Specjaliści wskazują, że pojawia się ona u około 10-15% kobiet w wieku rozrodczym. Kluczowe znaczenie ma jednak fakt, że endometrioza może stanowić stan przewlekły i istotnie wpływać na stan psychiczny i fizyczny kobiety, a także na sferę seksualną i relacje społeczne.

Co warto wiedzieć o endometriozie?

Określa się ją jako gruczolistość zewnętrzną i jej podstawowym objawem jest rozrost komórek endometrium, czyli błony śluzowej macicy, poza jamę macicy. Diagnostyką i leczeniem zajmuje się lekarz ginekolog. Jednak endometrioza nie zawsze jest łatwa do stwierdzenia, a kobiety często w jej wyniku żyją w nieustannym bólu. Ogniska zapalne związane z chorobą pojawiają się najczęściej w okolicy narządów płciowych, jednak zdarza się, że występują w pęcherzu moczowym, otrzewnej czy jelicie grubym. Najbardziej dokuczliwy ból występuje na skutek tworzenia się zrostów wynikających ze stanu zapalnego, ale także w wyniku naciekania włókien nerwowych.

Podstawowym objawem endometriozy są bóle o różnym stopniu nasilenia, które lokalizują się w obrębie miednicy. Największy ból występuje zwykle w czasie krwawień miesiączkowych, jednak spotyka się go również w czasie oddawania moczu lub stolca, czy w czasie stosunku. Często pojawiają się również problemy z zajściem w ciążę. Oprócz tego pojawia się wiele dodatkowych objawów: torbiele jajników, krwiomocz, przewlekłe zmęczenie, nudności, wymioty, biegunki, zaparcia, czy krwawienia poza miesiączką.

Endometrioza – rozpoznanie i skuteczne leczenie

Rozpoznanie endometriozy nie jest łatwe i wymaga od lekarza ginekologa wnikliwości. Przede wszystkim konieczny jest skrupulatny wywiad lekarski i dokładne badanie ginekologiczne. Pomocne mogą okazać się metody badania obrazowe jak USG czy TK, jednak podstawą jest laparoskopia z badaniem histopatologicznym, która ostatecznie potwierdzi rozpoznanie. Endometriozę leczy się farmakologicznie lub operacyjnie.