HTZ – najważniejsze fakty i mity

Hormonalna Terapia Zastępcza to metoda leczenia polegająca na podawaniu kobietom w okresie menopauzy syntetycznych hormonów płciowych, takich jak estrogeny i progestageny. Celem terapii jest złagodzenie objawów menopauzy, takich jak uderzenia gorąca, poty nocne, bezsenność czy zaburzenia nastroju. HTZ może być stosowana zarówno w formie doustnej, jak i w postaci plastrów czy żeli.

Fakt 01 – HTZ pomaga w walce z objawami menopauzy

Jest to prawda - Hormonalna Terapia Zastępcza może przyczynić się do znacznego złagodzenia objawów menopauzy. Wiele badań naukowych potwierdza skuteczność HTZ w redukcji uderzeń gorąca, potów nocnych, suchości pochwy czy zaburzeń nastroju. Ponadto, HTZ może poprawić jakość życia kobiet w okresie menopauzy, wpływając na ich samopoczucie oraz sprawność seksualną.

Fakt 02 – HTZ może mieć działanie profilaktyczne

Hormonalna Terapia Zastępcza może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia niektórych chorób związanych z wiekiem, takich jak osteoporoza czy choroby sercowo-naczyniowe. W przypadku osteoporozy, HTZ może spowolnić utratę masy kostnej, co przekłada się na mniejsze ryzyko złamań. W odniesieniu do chorób sercowo-naczyniowych, HTZ może wpłynąć na obniżenie poziomu cholesterolu LDL (tzw. "zły cholesterol") oraz podniesienie poziomu cholesterolu HDL ("dobry cholesterol").

Mit 01 – HTZ jest odpowiednia dla wszystkich kobiet

Hormonalna Terapia Zastępcza nie jest odpowiednia dla każdej kobiety. Przeciwwskazaniami do stosowania HTZ są m.in. choroby nowotworowe (zwłaszcza rak piersi i rak błony śluzowej macicy), zakrzepica żylna, niewydolność wątroby czy niektóre rodzaje migren. Ponadto, HTZ nie jest zalecana dla kobiet palących papierosy oraz tych z predyspozycjami genetycznymi do rozwoju raka piersi.

Mit 02 – HTZ prowadzi do znacznego wzrostu masy ciała

Wbrew powszechnym przekonaniom, stosowanie Hormonalnej Terapii Zastępczej nie musi prowadzić do znacznego przyrostu masy ciała. Chociaż niektóre kobiety mogą zauważyć niewielki wzrost wagi podczas terapii, jest to zazwyczaj wynik retencji wody w organizmie, a nie tycia. Warto jednak pamiętać o prowadzeniu zdrowego trybu życia oraz dbaniu o właściwą dietę podczas stosowania HTZ.