Jak się przygotować do wizyty u ginekologa?

Wizyta u ginekologa, w szczególności pierwsza, dla każdej kobiety jest stresująca. Aby zniwelować strach, warto wcześniej się do niej przygotować. W pierwszej kolejności kobieta powinna przemyśleć wszelkie kwestie, o jakie zapyta specjalistę.

Warto także zaobserwować ewentualne, niepokojące objawy takie jak:

• upławy – ich barwę, zapach oraz konsystencję i ilość,
  • nieregularne lub bardzo bolesne i obfite miesiączki,
  • świąd, pieczenie,
  • ból podczas stosunku.

Wszelkie dolegliwości należy zgłosić lekarzowi jeszcze przed przystąpieniem do badania przedmiotowego, czyli podczas wywiadu. Wizyta u ginekologa będzie dzięki temu bardziej efektywna, a lekarz szybciej wykryje choroby kobiece. Pacjentka powinna także przygotować się na pytania dotyczące cyklu miesiączkowego, stosowanej antykoncepcji oraz współżycia seksualnego.

Na wizytę u specjalisty warto wybrać się w ciągu dziesięciu dni od zakończenia menstruacji. Badanie ginekologiczne podczas krwawienia jest możliwe, ale dość trudne. Dodatkowo miesiączka stwarza większe ryzyko wtargnięcia infekcji lub podrażnień narządów rodnych.

Co robić, a czego nie przed wizytą u ginekologa?

Jednym z przykładów podstawowych badań jest cytologia. Takie badanie ginekologiczne może przebiegać z pobieraniem wymazów i innych próbek z pochwy oraz szyjki macicy.  W związku z tym na kilka dni przed nim nie powinno się stosować antybiotyków, oraz antykoncepcji dopochwowej. Ważne jest również, aby w miarę możliwości, nie współżyć płciowo i nie dokonywać irygacji pochwy. Dzięki temu badanie ginekologiczne będzie bardziej miarodajne.

Wizyta u specjalisty ginekologa dla wielu kobiet jest krępująca. Dobrym pomysłem jest więc ubranie się w wygodną spódnicę lub sukienkę, dzięki czemu ciało nie pozostanie nieosłonięte. W naszym gabinecie dostępne są specjalne narzutki, jednak nie wszędzie jest to standardem. Bezpośrednio przed wizytą u ginekologa warto delikatnie podmyć się ciepłą wodą bez użycia detergentów i wypłukiwania wydzieliny. Dla największego komfortu powinno się także zadbać o wypróżnienie i oddanie moczu, szczególnie w sytuacji, gdy podczas wizyty lekarz będzie wykonywać USG jamy brzusznej.