Jaki wiek jest najlepszy na zajście w ciążę?

Podjęcie decyzji o macierzyństwie jest trudne – niezależnie od tego, w jakim wieku jest kobieta oraz jaka jest aktualna sytuacja zawodowa i osobista, choć trzeba przyznać, że ustabilizowane życie pomaga w zdecydowaniu się na zajście w ciążę. Czas jednak upływa i choć wiele kobiet odsuwa czekającą ich decyzję związaną z macierzyństwem na później, to wielokrotnie pojawia się w ich myślach pytanie: jaki wiek jest najlepszy na zajście w ciążę?

Czy w ciążę najlepiej zajść przed 30. rokiem życia?

Istnieje powszechne przekonanie, że macierzyństwo przed 30. rokiem życia jest najkorzystniejsze – zarówno dla matki, jak i dla maleństwa, które będzie się w niej rozwijać. Obecnie wiele kobiet decyduje się na macierzyństwo właśnie w tym wieku, a nawet później, co najczęściej wynika z budowania przez nich swojej stabilności finansowej czy kariery zawodowej.

Lekarze specjalizujący się w prowadzeniu ciąż zgodnie sądzą, że z biologicznego punktu widzenia najlepiej zdecydować się na macierzyństwo między 18. a 25. rokiem, choć wybrani specjaliści zawężają podany przedział wiekowy do 20–25 lat. Teoretycznie to właśnie wtedy kobiety są najbardziej płodne i mają największą siłę do tego, by zostać matkami.

Czy późne macierzyństwo jest ryzykowne?

Rzeczywiście z biegiem czasu ryzyko poronienia może rosnąć. Należy jednak podkreślić, że generalizowanie w tej kwestii jest niewskazane. Kluczowe jest to, czy kobieta starająca się o potomstwo jest zdrowa oraz jak żyje na co dzień. Nie można więc jednoznacznie stwierdzić, że kobieta w wieku 18–25 lat ma największe szanse na zajście w ciążę – wszystko zależy od okoliczności. Nie można też powiedzieć, że późne macierzyństwo jest ryzykowne. Planując więc posiadanie potomstwa, warto skonsultować swoje plany z lekarzem.