Początki menopauzy. Tych objawów nie lekceważ

Średni wiek menopauzy w Polsce to 51 lat, jednak trzeba pamiętać, że okres przekwitania jest procesem długim i stopniowym. Pierwsze symptomy menopauzy mogą pojawić się już około 40. roku życia, już wtedy może bowiem dojść do zmian w funkcjonowaniu jajników. Okres ten nazywa się premenopauzą lub perimenopauzą. Może dawać wiele charakterystycznych objawów lub tylko kilka, w dodatku nietypowych. Jak rozpoznać te objawy i jak sobie z nimi radzić?

Objawy premenopauzy

Zmiany poziomu hormonów mogą wywołać nie tylko zaburzenia cyklu miesięcznego (krótsze i dłuższe cykle lub krwawienia, plamienia między miesiączkami), ale także szereg innych problemów. Zaburzenia w układzie hormonalnym kobiety wpływają na procesy przebiegające w wielu innych organach, mogą powodować na przykład zmniejszenie ilości kolagenu w skórze i zmniejszenie gęstości kości. Większość z nich to objawy niespecyficzne, zawsze więc należy skonsultować się z lekarzem i wykonać zalecone badania, żeby ustalić przyczynę dolegliwości.

Objawy, które mogą świadczyć o premenopauzie, to:
• uderzenia gorąca, kołatanie serca (jedne z najczęstszych objawów, mogą być symptomem wielu innych chorób);
• nocne poty, zaburzenia snu;
• bóle głowy, rozdrażnienie;
• przesuszona, wiotka skóra;
• zaburzenia w układzie moczowo-płciowym (suchość pochwy, infekcje, nietrzymanie moczu);
• ból pleców bez wyraźnej przyczyny;
• szumy uszne, dzwonienie, piszczenie w uszach;
• mrowienie i drętwienie dłoni;
• nieuzasadnione tycie (najczęściej otyłość brzuszna);
• zespół suchego oka (szczególnie jeśli wcześniej nigdy nie był zdiagnozowany u pacjentki).

Badania ogólne i badanie ginekologiczne pomoże wykluczyć inne choroby i ustalić, czy przyczyną dolegliwości faktycznie jest początek menopauzy. Będą również podstawą do wdrożenia właściwego leczenia.
Pamiętajmy, że menopauza jest procesem naturalnym. Czasem wystarczy zmienić tryb życia i przyjmować suplementy, żeby pozbyć się nieprzyjemnych objawów. Współczesna medycyna jest w stanie pomóc także przy poważniejszych problemach, dlatego nie wahajmy się udać do specjalisty.

Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.