Wskazania i przeciwwskazania do antykoncepcji hormonalnej

Antykoncepcja hormonalna to jedna z popularniejszych form zapobiegania ciąży. Stosowanie tabletek antykoncepcyjnych niesie jednak ryzyko komplikacji zdrowotnych. Kiedy należy, a kiedy nie należy przyjmować antykoncepcję hormonalną? Dowiedz się o więcej!

Wskazania do antykoncepcji hormonalnej!

Jedną z metod zapobiegania ciąży jest stosowanie tabletek lub innych metod antykoncepcji hormonalnej. W dzisiejszych czasach taka kuracja, dzięki mniejszej zawartości hormonów, jest bezpieczniejsza dla zdrowia, a skuteczność takiej metody wynosi prawie 100%. Co ciekawe antykoncepcja hormonalna może być przyjmowana nie tylko w ogólnie znanym celu uniknięcia ciąży. Wskazaniem do jej stosowania może być również:

• bolesne i obfite miesiączki,
  • endometrioza,
  • terapia trądziku,
  • nieregularne krwawienia,
  • zespół policystycznych jajników,
  • długotrwałe i uciążliwe objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Terapia antykoncepcją hormonalną jest zalecana podczas innych kuracji lekami o działaniu teratogennymi.

Przeciwwskazania do antykoncepcji hormonalnej!

Każdy środek antykoncepcyjny zawiera na załączonej do opakowania ulotce informację na temat przeciwwskazań do jego stosowania. To tych bezwzględnych przeciwwskazań, to znaczy takich, które całkowicie zabraniają stosowanie takiej terapii hormonalnej, są:

• przebyty zawał serca,
  • wirusowe zapalenie wątroby,
  • marskość wątroby,
  • rozpoznany guz wątroby,
  • udar mózgu,
  • rak piersi lub innych narządów układu rodnego
  • ciąża.

Antykoncepcja nie powinna być stosowana u osób, które planują wykonać jakikolwiek zabieg operacyjny. Również tyczy się to osób, które walczą z otyłością, palą papierosy lub zmagają się z chorobą nowotworową. Do innych przeciwwskazań można zaliczyć:

• okres karmienia piersią,
  • bóle migrenowe,
  • zaawansowane żylaki kończyn dolnych,
  • wszelkie zaburzenia krzepliwości krwi, w tym trombofilia i anemia sierpowatokrwinkowa,
  • niewydolność nerek,
  • choroby autoimmunologiczne.

Przed rozpoczęciem kuracji antykoncepcją hormonalną warto skonsultować się z ginekologiem.